كد مطلب: 27487
14 شهریور 1395 ساعت 15:09

یادداشت ناصر سیفی در باب نمایشگاه «بوی بهشت»

پلی هوشمندانه بین عقل و احساس

ناصر سیفی هنرمند و مدرس نقاشی در یادداشتی به تشریح آثار هنری اسماعیل رضایی در نمایشگاه تازه‌اش با عنوان «بوی بهشت» و معرفی این هنرمند نقاشی‌خط كشور پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، ناصر سیفی هنرمند و مدرس نقاشی در یادداشت خود آورده است:
«جهان سرشار از نشانه هاست. آنكه در نشانه‌ها تامل می‌كند و ربط آن‌ها را با خود و دیگران جست‌وجو می‌كند از انفعال طبع به منظر طبع فعال می‌رسد و از انفعال به مسیر انتخاب، قدم می‌گذارد.  تفاوت هنرمند با دیگران در انتخاب آمیخته با احساس و تعقل است. احساس، مظهر شور و تعقل، دلیل شعور هنرمند می‌گردد.

كم نیستند افرادی كه با احساس غالب، آثاری به وجود می آورند و تعدادی با ترجیح تعقل، به سمت آفرینش اثر می روند. اما بسیار نیستند هنرمندانی كه بین این دو قابلیت ارزشمند یعنی عقل و احساس، پلی هوشمندانه و درست زده اند. بنای این پل و برقراری ارتباط منطقی بین این دو عنصر حیاتی نیازمند تامل و تفكری جان‌فرساست.

بنا بر این وضعیت، در آثار فراوانی كه مشاهده می كنیم  یا عنصر احساس، غالب است كه بیشتر به سمت مضمون گرایی و گاهی مضمون زدگی دچار گشته اند و یا اینكه عنصر تعقل در آن ها غلبه دارد كه منظرهایی از تركیب فرم را ارائه می كنند، حال آنكه هنرمند بی آنكه مدعی تفكر باشد نمی تواند فارغ از اندیشه ورزی ممارست در طرح دغدغه ها و رسیدن به بیان مشخص و در نهایت انتخاب، موفق به خلق اثر هنری بشود. موسیقی، بیشتر از هر چیزی در احساس آدمی تاثر می گذارد. تصویر با اندیشه و عقل سروكار جدی تری دارد؛ چرا كه با دیدن تصویر فرصت تجزیه و تحلیل فراهم تر است. به هر حال اگر زندگی را آمیخته ای از موسیقی و تصویر فرض كنیم (صدا و صوت) و فرصت تامل و انتخاب را فراهم نكرده باشیم به نا گزیز توسط آوا و تصاویر، انتخاب می شویم  چه بسا در مسیری قرار بگیریم كه مسیر مطلوب و مناسب ما نیست.

اسماعیل رضایی مسیری را از سالیان پیش انتخاب كرده و در تداوم این راه با حذف عناصر اضافه و اهمیت دادن به عناصر اصلی و مهم تالیفی شخصی و تشخص در خط و نقش و رنگ رسیده باشد. تركیب بندی های زیبای این هنرمند با پیمودن مسیری دشوار كه با نقد بی واسطه آثار خود همراه بوده، منظرهایی را پیش رو ی ما قرار می دهند كه فارغ از خط یا نقاشی بودن، متفاوت، تاثیرگذار و جذاب هستند.

رضایی فراتر از وقوف به انرژی حروف و كلمات و تاثیر تداعی معانی و با ایجاد فضا های رنگین و تركیب‌های بدیع، سیر صعودی تجربه های شخصی خود را با توانمندی و ظرافتی دقیق كه با احساس عمیق آمیخته است به نمایش گذاشته است. رسیدن به موضع اثر هنری محض، با فرو غلتیدن در جاذبه‌های فرم، تفاوتی بسیار و فاصله ای بعید دارد. ویژگی اصلی آثار اسماعیل رضایی در فراقت او از مضمون زدگی و اسارت در فرم است و همین ویژگی، آثار او را فراتر می برد و بیننده كارهای او با فضایی كه در عین زیبایی، جذابیت، تامل و تفكر برانگیز هم هستند مواجه می گرداند. تاثیرات تاریخی او از خوش‌نویسی، نگارگری كهن، فضاهای نقاشی، معماری ایرانی و همچنین حكمت و عرفان دینی، تاثیرهایی صوری و سطحی نیستند و با دل و جان و اندیشه این هنرمند عجین گشته اند.

رضایی نه فرم زده است و نه گرفتار مضامین، یعنی با فراتر رفتن از سطح و مبانی و مبادی به افق هایی والاتر و ماندگار وارد شده است و این ورود ما را به آثاری موثر و جذاب تر از این مجموعه هم بشارت می دهد.  او راه صعود و تعالی را خوب یافته است بنابر این زیاد نگران تعریف هایی این‌گونه نیستیم؛ چرا كه برای رضایی رشد و تعالی از هر تعریفی، ارجمندتر است.
اسماعیل رضایی فارغ التحصیل هنرستان فنی و حرفه ای در رشته ارتباط تصویری و فارغ التحصیل رشته گرافیك دانشگاه آزاد اسلامی، حدود بیست سال فعالیت هنری با محوریت خوش‌‎نویسی و نقاشی‌خط در كارنامه سوابق خود دارد.

از ابتدای ورود به هنرستان و فعالیت در زمینه نقاشی‌خط در نمایشگاه ها و رخدادهای فرهنگی شركت داشته كه اولین آن ها نمایشگاه های فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر كشور بود كه در چند دوره رتبه های برتر آن را به دست آورده است. پس از آن فعالیت خود را به طور جدی و حرفه ای تری دنبال كرد و در نمایشگاه های معتبری همچون دوسالانه خوش‌نویسی جهان اسلام به میزبانی موزه هنرهای معاصر تهران در سال 76حضور یافت. در سابقه فعالیت او برپایی دو نمایشگاه انفرادی و همچنین حضور در جشنواره ها و نمایشگاه های مختلف دیده می شود.

گرایش اصلی او خوش‌نویسی است كه با حضور در دوره های تخصصی انجمن خوش‌نویسان و همچنین بهره مندی از اساتیدی چون عین الدین صادق زاده، صادف جباری، اسدالله چهره پرداز و حسن یاقوتی تجربیات زیادی به دست آورده است و در تكمیل این تجربیات جهت شناخت و تجربه تكنیك های متنوع نقاشی‌خط از جمله به‌كارگیری حجم در این شیوه نزد استاد ایرج محمدی دوره كارآموزی را طی كرده است.

رضایی در استفاده از تركیب مواد، آزمودن شیوه های ابداعی را نیز به تجربیات خود اندوخته است كه در برخی موارد با طی فرایندی پیچیده و بهره گیری هم‌زمان از چند تكنیك در یك كار، مخاطب را نسبت به شیوه اجرای كار كنجكاو می سازد.

نمایشگاه «بوی بهشت» كه با انتخاب 30 تابلو از یك مجموعه- با شیوه اجرا و فضای هماهنگ-برقرار خواهد شد حاصل مطالعه و تجربه دو سال اخیر اوست. رضایی از حالت هایی كه تركیب های متعدد و مختلف یك نوشته و قابلیت های حروف به وجود می آورند، به سمت فضای نقاشی‌خط و فراتر از آن، به سمت فضایی شخصی با آمیختن تركیب های تكنیكی و احساسی حركت كرده است. او با وقوف به انرژی حروف و تاثیر و تداعی معانی كه یك كلمه و جمله یا عبارت، می تواند در ذهن مخاطب ایجاد كند، فضاهایی رنگین و تركیب هایی بدیع را در تابلوهای خود تجربه و ثبت كرده است. گرایش او در آثار نمایشگاه فعلی، به سوی نگاهی نیمه انتزاعی هم قابل ردیابی و بررسی است و به نظر می رسد با رسیدن به نقطه كمال توانایی های خود كه چندان هم دور نیست، خواهد توانست آثاری با تشخص و تاثیر بیشتر را به مخاطبین خود ارائه نماید.

رسیدن به فضایی شخصی كه هنرمند بتواند منظرهایی را متفاوت از آنچه هست- و تاكنون فراوان دیده شده- تالیف و ارائه كند و مخاطب را وادار به تامل و تفكر كند، پدیده و فرایند آسانی نیست و «اثر هنری محض» كه افقی متعالی و بسیار فراتر از فناوری و تكنیك را مشهود می كند، قله ای چندان دست‌یافتنی و سهل الوصول نمی تواند باشد! و همین دشواری ها و موانع است كه هنرمند را به معنی دقیق كلمه هنرمند می كند. پذیرش و كنار آمدن با سختی ها و تلخی ها و پایداری و ممارست در فرایند دشوار خلاقیت است كه رسیدن به افق موفقیت و توان تاثیرگذاری ماندگار را شیرین و دلنشین می نماید.

اسماعیل رضایی هنرمندی است پرتلاش، علاقه‌مند و با پشتكار. تجربه های بدیع او در خط شكسته و ایجاد فرم های دوار و كشیدگی ها و اتصالات حروف با استفاده از تركیب تكنیك های مختلف مانند ترافارد و ایربراش و نیز تركیب مواد، بیننده را با تابلوهایی مواجه می كند كه در عین دریافت پیام و جملاتی انتخاب شده -عمدتا از مصحف شریف و یا از كلام معصومین و اهل بیت (ع)- مخاطب را نسبت به چگونگی فرایند خلق اثر كنجكاو كرده و به تاملی هرچند كوتاه وا می دارد.

مسیری كه رضایی در پیش گرفته در ادامه راه، به حذف عناصر اضافه و اهمیت یافتن عناصر اصلی و سطوح مهم تر، رهنمون می گردد و این مقصود چندان دور و دیر نخواهد بود و چنانچه بتواند به نقد بی‌واسطه خود بپردازد با دریافت ویژگی ها و رسیدن به فضایی كه فارغ از خط یا نقاشی بودن، منظری متفاوت و تاثیرگذار و در عین حال جذاب را ارائه كند، آثاری شخصی تر از او خواهیم دید. علائم این سخن در بسیاری از آثار نمایشگاه «بوی بهشت» خود را نشان می دهند. برای او آرزوی توفیق كرده و مشتاقانه منتظر می مانیم.»

نمایشگاه نقاشی‌خط از ساعت 16 دوشنبه 15 شهریورماه در گالری ابوالفضل عالی برپا می‌شود و تا 31 شهریور ماه ادامه دارد.

این نمایشگاه حاوی 40 اثر نقاشی‌خط با مضامین آیات و روایات دینی از اسماعیل رضایی است.


نظر بگذارید

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیکی :
وب سایت:
* متن نظر: