كد مطلب: 28395
12 آبان 1395 ساعت 18:38

آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری در همایش ملی اربعین مطرح كرد:

پژوهشگاهی حول محور اربعین تاسیس شود/ زیارت اربعین ضد شاخص توسعه غربی است

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: زیارت اربعین ضد شاخص توسعه غربی در مقیاس جهانی است؛ یعنی همه شبكه توسعه‌گرایان وابسته به غرب با این زیارت و پدیده اربعین مخالف هستند. باید به گوش باشیم چون غربی‌ها حتماً برنامه‌ریزی برای مختل كردن این پدیده خواهند داشت.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، آیت الله سید محمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم، به عنوان سخنران این مراسم گفت: در قرآن درباره جامعه بشری آیه ای آمده است «كان الناس امة واحدة فبعث الله النبیین مبشرین و منذرین و انزل معهم الكتاب بالحق لیحكم بین الناس فیما اختلفوا فیه و ما اختلف فیه الا الذین اوتوه من بعد ما جاءتهم البینات بغیا بینهم»؛ در آغاز مردم امت یگانه ای بودند، آن گاه خداوند پیامبران مژده آور و هشدار دهنده برانگیخت و بر آنان، به حق، كتاب آسمانی نازل كرد تا در هر آنچه اختلاف می ورزند، در میان آنان داوری كند و در آن اختلاف نكردند، مگر كسانی كه به آنان دین و كتاب داده شده بود كه پس از آنكه روشنگری ها نصیبشان شد، از رشك و رقابتی كه با هم داشتند. براساس این آیه خداوند انبیا را مبعوث كرد تا یك توافقی در بین امت اسلامی ایجاد كند. درواقع انبیا پنجره و روزنه جدیدی را باز كردند كه انسان‌ها به اقتضای فطرتشان با یك آفاق هستی جدید آشنا شوند. برخی با انبیا همراه شدند اما برخی هم در مقابل انبیا قرار گرفتند. فراعنه زمینی، مردم را به دنیا و خوشی‌های دنیا دعوت كردند و از آن ها خواستند تا در مقابل انبیا صف‌آرایی كنند. پایان این درگیری به تفكیك بین حق و باطل انجامید و خوب‌ها و بدها از هم جدا شدند. این صف‌آرایی بر اساس توسعه، اقتصاد و مواردی از این دست نیست، بلكه بر اساس كفر و ایمان است.

وی افزود: در این میان مردم دو دسته شدند و درگیری‌هایی بین این دو دسته ایجاد شد. نقطه اوج این درگیری همه‌جانبه در عاشورا دیده می‌شود. عاشورا یك اصلاح عمیق در مدار توحید در امت اسلامی است. بعد از آنكه خداوند، عالم را اصلاح كرده بود، فسادی برپا شد كه حضرت برای مرتفع شدن این فساد قیام كردند. بنابراین مصلح واقعی، سیدالشهداست؛ نه یك عده‌ لمپن سیاسی كه امروز فكر می‌كنند مصلح هستند. اصلاح واقعی، فداكاری در مقیاس عاشورا می‌خواهد.

آیت الله میرباقری، با اشاره به اینكه زیارت و بُكاء دو مدخل برای ورود به فضای عاشورایی است، گفت: زیارت، حركتی به سمت امام (ع) در مقیاس فردی و اجتماعی یك امت است. به بیان دیگر زیارت، تجمع ارواح حول امام (ع)، هجرت قلوب و تجدید عهد با امام (ع) است. به عبارتی زیارت، عبور از حجب ظلمانی و رسیدن به وادی ولایت امام (ع) است. یكی از حقایقی كه حول عاشورا شكل گرفته، زیارت است. امت‌سازی نیاز به عبادت جمعی، انفاق و شهادت‌طلبی دارد و به این راحتی‌ها نمی‌توان امت‌سازی كرد. زیارت امام (ع) به لقاءالله ختم می‌شود. آن هایی كه به دنبال انبیا هستند باید حول امام (ع) جمع شوند و تجمع كنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: این نظر كه جامعه برای ارضای نیازهای مادی و تجمع نفوس است، هم درست است و هم غلط. اما در تمدن الهی، تجمع برای پرستش خداست و حول رفاه مادی و نیاز نیست. در امت‌های مادی، كه مردم فقط به استفاده از مادیات و شهوانیات دعوت می شوند جامعه‌های انسانی از بركات زمینی و آسمانی محروم می‌شوند، در حالی كه نیازهای جامعه‌ای كه حول امام (ع) شكل می‌گیرد، فراتر از نیازهای مادی و لذت‌های دنیوی است.

رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی قم اضافه كرد: در زیارت همه جا تجلی روح امام (ع) دیده می‌شود. دعوای دنیای امروز بر سر پرستش است. عده‌ای دنیاپرست هستند و شیطان می‌تواند آن ها را عبد خودش كند، اما در اجتماعی كه حول امام (ع) شكل می‌گیرد، آفاق غیر به سوی مردم گشوده می‌شود. زیارت، سفر معنوی و همه‌جانبه الی‌الله و سفر به سوی امام حق است. جامعه مؤمنین كه حول امام (ع) شكل می‌گیرد، به هم محبت می‌كنند؛  در این جامعه امام (ع) از خدا زكات می‌گیرد و به بندگان خدا می‌بخشد. منظور از زكات هم زكات مادی نیست. در زیارت، همگرایی، همراهی و همدلی به وجود می‌آید و دیگر قومیت ترك، افغان، عرب و ... معنا ندارد.

آیت الله میرباقری تصریح كرد: انتقال فرهنگ، مبدأ انقلاب اجتماعی است. غربی‌ها از طریق صنعت گردشگری و مهاجرت، شرق را وابسته خودشان كردند؛ به همین دلیل سفر زیارت هم می‌تواند به نوعی با هدف انتقال فرهنگ باشد. در زیارت، محور سفر معنوی همه‌جانبه است كه همه امكانات ملت امت واحده را برای ظهور آماده می‌كند. زیارت یك جامعه مستشهد درست می‌كند. خواندن زیارت عاشورا هم به معنی درك وسعت حادثه عاشورا و بصیرت نسبت به جبهه تاریخی دشمن است. در این زیارت، قرب، معیت، ثبات قدم، حیات طیبه و ... همگی وجود دارد. در جامعه‌ای كه زیارت است، همه جا تجلی روح امام (ع) دیده می‌شود و همه اركان ظرف ظهور را دارند.

وی گفت: در این میان زیارت اربعین ویژگی‌های مخصوصی دارد؛ از جمله اینكه یك زیارت مخصوص و شوقی است كه خیلی هم ثواب دارد. علاوه بر آن، تجلی خاصی از ضیافت امام (ع) محقق می‌شود. درواقع حضرت (ع) جلوه‌ای از مهمانداری خود را نشان می‌دهد؛ ضمن اینكه زیارت اربعین جلوه‌ای از ظهور است و عقل در این زیارت كامل می‌شود. در زیارت اربعین مسابقه الی‌الله است نه مسابقه بر سر دنیا، به همین دلیل هم زیارت اربعین ظرفیت آن را دارد كه تبدیل به تجمع موحدین شود. ما باید موحدین عالم را دعوت كنیم تا این تجمع را ببینند.

آیت الله میرباقری در ادامه به موضوع آسیب‌شناسی درخصوص زیارت اربعین پرداخت و توضیح داد: البته برای زیارت اربعین باید آسیب‌شناسی هم شود. یكی از آسیب‌های این موضوع این است كه زیارت اربعین ضد شاخص توسعه غربی در مقیاس جهانی است؛ یعنی همه شبكه توسعه‌گرایان وابسته به غرب با این زیارت و پدیده اربعین مخالف هستند. علاوه بر غرب‌گراهای دنیای اسلام، جبهه نفاق در اسلام هم با این پدیده مخالف هستند. علاوه بر این باید به گوش باشیم چون غربی‌ها حتماً برنامه‌ریزی برای مختل كردن این پدیده خواهند داشت. از اختلال فیزیكی گرفته تا جنگ روانی و اختلافات قومی و مذهبی، به همین دلیل باید مواظب نقشه دشمن باشیم.

وی در پایان گفت: باید برای همگرایی گروه‌های مختلف شیعه تلاش و كار و بسترهای به وجود آمدن این همراهی و همگرایی را فراهم كنیم. علاوه بر این باید برای سایر عرصه‌ها از اربعین الگوبرداری كنیم و پژوهشگاهی حول این پدیده راه بیندازیم؛ یعنی پژوهشگاهی كه در آن كارهای مربوط به اربعین پژوهش شود، نظریات مربوط به این حوزه تئوریزه و سپس از آن‌ها برای سامان‌دهی جامعه شیعه و اسلامی استفاده شود.
 


نظر بگذارید

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیکی :
وب سایت:
* متن نظر: