پایگاه خبری تحلیلی حوزه هنری
28 آذر 1395 ساعت 16:42
چاپ

سینما و ضرورت چهره‌سازی درست و واقعی از مسلمانان

استقبال از فیلم «محمد رسول الله(ص)» ساخته مجید مجیدی در پخش بین‌المللی در ماه‌های اخیر اتفاق خجسته‌ای است كه باید به فال نیك گرفت و آن را طلیعه ای قلمداد كرد برای شكل‌گیری و شروع خلق آثار شاخص و ماندگار دیگر در جهت تبیین و معرفی درست دین اسلام و چهره پیامبر راستی و مهربانی.

پایگاه خبری حوزه هنری؛ ابوالفضل ذوالفقاری: 
رسانه‌های غربی و سیاستمداران مغرض آن‌ها بیش از همیشه در سال‌های اخیر با دمیدن بر طبل هیاهو و جنجال؛ و با بهره گیری و سوء استفاده از فضای ملتهب امروز دنیا بویژه، بعد از حوادث تروریستی پاریس نسبت به تشدید فضای "اسلام هراسی" و "اسلام‌ستیزی" تلاش های گسترده ای را برای ایجاد تنفر و انزجار از دین اسلام و جمعیت مسلمانان در اروپا و آمریكا و خشونت‌های صورت گرفته علیه مسلمانان در جوامع اروپایی دامن می‌زنند و بعضا، با بزرگ نمایی مسائل و ایجاد هراس از تبعات تهدیدها و ترورها و نسبت دادن آن ها به كلیت مسلمانان موفق شدند در بخش‌هایی از افكار عمومی جهان فضای روانی و روحی دلخواه شان را رقم بزنند.
بدون تردید، در طول تاریخ معاصر؛ بخصوص، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره، شاهد اقدامات و تحركات پیدا و پنهان غرب و صهیونیسم بین الملل در جهت تخریب و تخطئه دین اسلام و چهره نورانی و ابعاد شخصیتی پیامبر اكرم(ص) بوده ایم. توطئه های گسترده فرهنگی، اقتصادی، نظامی و رسانه ای غرب از یك سو، در كنار فضاسازی های سیاسی و امنیتی بعد از وقایع ۱۱ سپتامبر و بعد از آن پیوسته و متوالی در مقیاس های متفاوت وجود داشته و تداوم یافته است و كار به جایی رسیده تا نظام سلطه درصدد جعل گروهك های وحشی و افراطی به نام"داعش"، "بوكوحرام" و ... در سرزمین های اسلامی شده كه همچون زامبی ها تصاویری مملو از بدویت، وحشت، خشونت و خون ریزی را به نام اسلام و پیامبر در اذهان جهانیان به ثبت رسانده اند و این اواخر، با سناریوهای متعدد به صورت تروریسم كور و مبهم در پاریس و برخی از نقاط جهان این اقدام‌های مذبوحانه، شكل وسیع‌تر، گسترده‌تر و وقیحانه تری هم به خود گرفته است. 
بر اساس مستندات تاریخی از ظهور دین اسلام و از ابتدای بعثت پیامبر اكرم (ص) و همزمان با شكل‌گیری موج مخالفت‌های علنی كه البته بعدها در قالب جریان نفاق و بصورت پنهانی در بین مسلمانان صورت گرفته، زمینه «اسلام هراسی» اولیه در میان اغلب كشورهای غیراسلامی پدید آورد. این موج خصمانه در ادوار مختلف توسط بسیاری از جریان‌های معاند، ضد دین، صهیونیسم بین‌المللی و مسیحی‌های افراطی در تاریخ هدایت می‌شده و وقایع و رویدادهای متعدد تاریخی گواه این موضوع است. جنگ‌های صلیبی مشهورترین و شدیدترین آن‌ها بوده است.
به نظر می‌رسد در عصر حاضر با رشد روز افزون و سریع بینش اسلامی در اروپا و آمریكایی شمالی بویژه در متن جوانان و نوجوانان این كشورها تلاش‌ها و اقدام‌های سیاسی، فرهنگی و امنیتی گسترده ای برای مهار و كنترل این موج فزاینده راه افتاده است. بخش عظیمی از این تلاش‌ها با بهره گیری از رسانه ها در جریان است. در این میان سینما به عنوان یكی از رسانه های نافذ از اهمیت و كاركردهای موثرتری برخوردار است چرا كه بزرگ ترین عنصر آگاهى بخش و قوى ‏ترین وسیله ارتباط فرهنگى  در جهان امروز تلقی می شود، و از زاویه نگاهی دیگر، این رسانه اكنون، یكی از مهمترین ابزار"جنگ نرم بشمار می رود. كمپانی های غربی و بنگاه های بزرگ فیلمسازی آمریكا و اروپا، اینك، به سینما تنها به عنوان مكانیسمی برای سرگرمی و پركردن وقت‌های خالی شهروندان نگاه نمی‌كنند بلكه این ابزار، بدل شده است به جاده صاف كن استكبار و استعمار؛ تا جایی كه تحقق رؤیاها و برنامه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، امنیتی و نظامی غرب امروز، از طریق سینما و محصولات سینمایی و تلویزیونی پیاده‌سازی و بسترسازی می‌شوند و در این مسیر، سینما به قوی‌ترین و فراگیرترین جریان و پروسه جعل هویت‌ها، تاریخ سازی و درعین حال، تحریف و تخریب چهره‌های واقعی تاریخ و فرهنگ بشری تبدیل شده و ، دستگاه های فرهنگی و امنیتی صهیونیسم و لابی های آن در غرب و هالیوود بیشترین بهره برداری و سوء استفاده را به عمل آوردند. با رصدی گذار می بینیم در سال های اخیر موج عظیم و گسترده ای برای ساخت فیلم و سریال با محوریت تاریخ انبیاء در غرب شكل گرفته است. همراه با تحریف و دروغ و جعل. در این زمینه نگاه غرض آلود و كینه توزانه ای نسبت به پیامبر اسلام و اساسا، مسلمانان وجود دارد.
مساله اهانت به اولیاء و پیامبران الهی و مقدسات ادیان توحیدی امری تازه و جدید نیست. اهتمام سینمای غرب به تولید این نوع آثار در دهه های اخیر و اصرار به تحریف و دگرگون سازی مستندات و متون تاریخی و مذهبی بر اساس تفكر اومانیستی و لیبرالیستی نشان از سناریویی پیچیده و بلندمدت در جهت مذهب زدایی در عصر حاضر می دهد. 
نگاهی به تحلیل صاحب نظران و كارشناسان مؤید آن است كه مهم ترین ویژگی‌ اغلب فیلم‌های مذهبی هالیوود و سینمای غرب عبارتند از : نگاه اومانیستی، گریز از دین و زندگی دینی، ناتوان نشان دادن پیامبران، پوچ نشان دادن و به سخره گرفتن اهداف پیامبران، نفی نقش مذهب و كم رنگ كردن الهامات دینی و معجزه، زیر سوال بردن عصمت پیامبران، ارائه نگاهی كاملا زمینی از رسولان الهی، تحریف تاریخ حقیقی انبیاء و… و در این زمینه روایت ها و قرائت ها از اسلام و پیامبر به صورت مبالغه آمیزتری مشحون از دروغ، تحریف و حقایق مخدوش است.
شكی نیست كه اكنون، در این تقابل فرهنگی و جنگ نرم رو به گسترش، رسالت سنگینی متوجه اندیشمندان و هنرمندان بویژه سینماگران جهان اسلام است تا با طرح راهبردی ترین مباحث مربوط به نیازهای بشریت و معرفی چهره زلال دین مهربانی و عدالت، افكار جوانان و نوجوانان بویژه جوانان غربی را به حقایق دین اسلام و جوهره و مفاهیم واقعی تفكر اسلامی آشنا سازند و همچنانكه رهبری طی نامه‌هایی به جوانان اروپا و آمریكایی شمالی اهمیت این موضوع را برجسته ساخته‌اند با تولید آثار ماندگار و تاثیرگذار افق های نویی پیش روی جوانان و حتی، متفكرین و اندیشمندان اروپایی و آمریكایی و جهانیان گشوده شود. 
 متأسفانه با‌گذشت بیش از سه دهه از گفتمان انقلاب اسلامی و برغم ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل موجود، جریان اندیشه ورز و جامعه هنری و سینمایی جهان اسلام و ایران نتوانسته به تناسب نیاز جامعه جهانی با استفاده از مكانیسم ها و ابزارهای مدرن بویژه سینما و تصویر به شناسایی چهره واقعی اسلام و معرفی سرچشمه های بیكران اندیشه، عاطفه و احساس این"صراط طیبه" بپردازند.
علاوه بر هجمه های گسترده و مداوم رسانه‌های غربی نگاهی به سینمای غرب نشان می‌دهد كه آن‌ها در طول تمامی این سال‌ها بیكار ننشسته اند و پیوسته به تولید فیلم‌ها و سریال هایی مشغولند تا جهان اسلام و خاورمیانه را به گستره ایی لبریز از خشونت، ترور، انفجار، وحشی گری، تجاوز، غارت و  تحجر تصویر كنند و همه را هم، رندانه و مزورانه به نام اسلام معرفی نمایند.  از "تك تیرانداز آمریكایی"، "ایرانیوم"،  فتنه، برائت از مسلمین و ... گرفته تا مجموعه های مهندسی شده‌ای از نوع سریال"هاملند"،"24" و ده‌ها فیلم و سریال دیگر. آنچه عیان است لشگركشی ها علیه اسلام این بار بیشتر در قالب مظاهر و محصولات فرهنگی اعم از جنگ های رسانه ای، فیلم، سریال، بازی‌های كامپیوتری و …  در حال انجام است.  
بررسی ریخت شناسی شكلی و محتوایی از آثار تولیدی هالیوود در چند ساله اخیر و پیش از ظهور پدیده داعش نشان می‌دهد كه  اشاعه و عادی‌سازی «خشونت» در تولیدات سال‌های اخیر این كمپانی عظیم با اهداف و كاركردهای مضاعفی طراحی و مهندسی شده است. استفاده گسترده از ابزارهای ساده و اولیه‌ای چون «شمشیر» و «خنجر»-نمایش خشونت عریان به صورت بریدن سر و ذبح قربانی و جلوه‌های بسیار خشن شكنجه، تجاوز و سربریدن را به همراه صحنه‌های روابط لجام گسیخته اخلاقی و جنسی در‌ واقع، فضاسازی افكار عمومی دنیا برای معرفی پدیده داعش بوده است.  از همین رو است كه می بینیم یك گروه وحشی با لباس‌ها و تفكر متحجرانه در وسیع‌ترین سطح كلیه فضاهای مجازی و شبكه‌های اجتماعی و تلویزیون‌های دنیا را فتح می كند.  بریدن سرها و قرار دادن سرهای بریده بر نیزه‌ها و نمایش مكرر این صحنه‌ها توسط مردانی با «ریش‌های بلند». تحلیل گران و كارشناسان بهتر می‌توانند رابطه تولید سریال های چون زامبی ها – وایكینگ ها و ده‌ها مجموعه و فیلم را با جریان داعش و … پیدا  كنند.
نكته جالب ساخت این آثار توسط كارگردانان آمریكایی«یهودی‌تبار»است، پس پر بیراه نیست وقتی بسیاری از كارشناسان و استراتژیست های سیاسی معتقدند  داعش ساخته و پرداخته سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) است و حتی بر این باورند، بسیاری از كشتارها و قتل و عام‌های داعش كه در شبكه‌های اینترنتی به نمایش درآمده‌اند، صحنه‌های فیلم‌های هالیوود را تداعی می‌كنند. لشگركشی های فرهنگی و سینمایی غرب در جنگ صلیبی جدید خیلی وقت است كه آِغاز شده است.
پس در این راستا رسالت و نقش اندیشمندان، هنرمندان و سینماگران ما به عنوان مشعل داران گفتمان انقلاب اسلامی و راویان ادبیات و معنویت جدید برجوشیده از روح و جوهره دین اسلام سخت و سنگین‌تر می‌شود و نیاز است با اهتمام همه متولیان فرهنگی در ایران و جهان اسلام به فكر تقابل های مدرن و جنگ‌های نرم پایداری باشیم.
 
 

http://hhnews.ir/fa/news/29021