پایگاه خبری تحلیلی حوزه هنری
13 دی 1395 ساعت 13:27
چاپ

به بهانه حضور 15 فیلم حوزه هنری در جشنواره عمار؛

واكاوی سیاست‌های حوزه هنری در عرصه سینمایی

جوان‌گرایی از طریق تأسیس باشگاه فیلم «سوره» و مركز مستند سوره، افق تازه‌‌ای را برای كشف نیروهای انقلابی و حمایت از مضامین مهم فرهنگی و اجتماعی باز كرده است.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، حضور 15 فیلم از محصولات فیلم‌های كوتاه و مستند سازمان سینمایی حوزه هنری در جشنواره فیلم عمار قابل توجه است. آمارهای اعلام شده نشان می‌دهد كه حوزه هنری، در میان شركت كنندگان بخش دولتی و نهادی بالاترین آمار را در بخش مسابقه این جشنواره به خود اختصاص داده است و این گویای آن است كه سیاست سازمان سینمایی حوزه هنری در عرصه «جوان گرایی»، «نیروسازی» و «كشف استعدادهای جدید» از میان نسل‌های جوان جواب داده است.
 
حوزه هنری یكی از مهم ترین و تاثیرگذارترین نهادهای فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی است كه بسیاری از آن به قرارگاه، تكیه‌گاه و امید هنر انقلاب تعبیر می‌كنند.
 
مروری بر پیشینه فعالیت این مركز در طول سال‌های انقلاب اسلامی نشان می‌دهد كه حوزه هنری همواره، از جایگاه جریان‌ساز و جهت بخشی در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و سینمایی برخوردار بوده است. بخش زیادی از نسل هنرمندان انقلابی از حوزه هنری وارد جامعه شدند. هنرمندانی مانند: محمدرضا هنرمند، شهریار بحرانی، محمد كاسبی، مجید مجیدی، حاتمی‌كیا، میركریمی، تخت كشیان، سلحشور، شورجه، شاه‌حسینی و ده‌ها فیلم‌ساز دیگر در سال‌های گذشته با حمایت و مشاركت این نهاد آثارشان را خلق كردند و در سال‌های اخیر نیز، با درك ضرورت‌ها و نیازها به‌ویژه در حوزه آموزش، كادرسازی و تربیت هنرمندان جوان انقلابی باز این نهاد به صورت جدی وارد میدان شده است.
 
اگرچه نقش حوزه هنری را هم در عرصه سیاست‌گذاری و تولید سینمایی و هم در بسترسازی جریانات فرهنگی نمی‌توان نادیده گرفت. جدای از پیشینه درخشان حوزه در سینمای انقلاب، در سال‌های اخیر به رغم كم مهری به آثار و موضوعات استراتژیك نظام، باز حوزه با همه محدودیت منابع و مشكلات ورود جدی‌تری در مقایسه با خیلی از نهادها و دستگاه‌های فرهنگی و سینمایی داشته كه ساخت آثار مهمی چون: مزار شریف (تنها فیلم مرتبط با یك اتفاق بین‌المللی جمهوری اسلامی)، میهمان داریم (درباره شهدا)، حوض نقاشی، یه حبه قند (اثر زیبا با موضوع زندگی ایرانی اسلامی)، كربلا جغرافیای یك تاریخ، مستند «نام‌ها» از جمله آن است.


این نهاد در چند سال اخیر با سیاست جوان‌گرایی از طریق تاسیس باشگاه «فیلم سوره» و مركز مستند «سوره» افق تازه‌‌ای را برای كشف نیروهای انقلابی و حمایت از مضامین مهم فرهنگی و اجتماعی باز كرد كه آثار و دستاوردهای آن به تدریج آشكار می‌شود. حضور 15 فیلم از آثار این 2 مركز در جشنواره فیلم عمار گواهی است بر موفقیت سیاست جوان گرایی و باروری و ثمر دهی این نگاه.
 
آثار نسل جدید سینماگران این مركز همچون: «آنتراكت» (درباره یك سرباز اسرائیلی)، «ما ایستاده‌ایم» (نماهنگ حماسی ضد آمریكایی و مرتبط با ناو وینسنس)، «چای روضه» درباره محرم، ولد درباره كشورهای عربی، «ارغوان» درباره مدافعان حرم، «دایو» درباره شهدای غواص، و ده‌ها موضوع دیگر بر اساس ضرورت فرهنگی اجتماعی روز جامعه شكل گرفته است. یا فیلم‌های كوتاهی كه ملهم از سیاست گذاری محتوایی و هدف گذاری حوزه با محوریت ویژه به سینمای دغدغه مند، توجه به رویدادها و فرازهای مهم تاریخ معاصر، توجه به موضوعات مبتلابه جامعه: تحكیم خانواده، سبك زندگی، مناسبات خانودگی، شهدا، داعش و ... تولید شده‌اند.
 
تربیت نیروی انسانی همراه با جوان‌گرایی، كیفی گرایی و انقلابی‌گری، حمایت و تشویق جریانات فرهنگی انقلابی رویكردی بوده كه سازمان سینمایی حوزه هنری مدنظر قرار داده و همچنان‌كه حجم بالایی از سینماگران و هنرمندان از طریق این مركز به كاروان سینمایی كشور پیوستند دور نیست كه زمینه سازی برای نسل تازه هم فراهم آید.
 
حضور آثاری چون: كابوس، قابلمه، آلبالوخشكه، جیب كت، چشم به راه، حضرت مهندس، دوئل، تراس، خاطره و ... در حوزه تولیدات فیلم‌های كوتاه و انیمیشن و فیلم‌های مستندی چون: غزال ایرانی، حراج بزرگ، قصه فیل و الاغ، بزنگاه، آسمان حسین (ع) در جشنواره مردمی عمار گوشه‌هایی از فعالیت سازمان سینمایی حوزه هنری را در این زمینه نشان می‌دهد.
 
نكته مهم، حضور، استقبال و مقبولیت این آثار در جشنواره فیلم عمار است، به هر حال، عمار به عنوان یكی از جشنواره‌های مهم و جریان ساز در فضای فرهنگی و اجتماعی كشور جای خود باز كرده و از بسترهای توسعه هنر انقلاب و هنر مقاومت با نگاه دفاع از از آرمان های انقلاب و حمایت از دیدگاه‌ها و دغدغه‌های رهبری است.
 
 

http://hhnews.ir/fa/news/29270